när Hailey kom till världen

ca 1 1/2 vecka innan hailey kom till världen så var vi inne på igångsättningsförsök med gel, vi planerade och förberedde oss förklarade för milly vad som skulle ske för henne m.m redan den morgonen sa milly: du behöver inte åka mamma de kommer ingen bebis ändå.
Joakim tog milly till dagis och sedan bar det av till borås, de gjorde ctg allt såg bra ut och sedan satte de gel, de gick fort till att jag fick värkar varannan minut och fick andas mig igenom dem. de fick hålla på i 2 timmar, sedan kom de in med en "stoppdos" för att efter 4 timmar göra samma igen. tappen blev lite förkortad men inte mycket, öppnades en centimeter, men sedan tog de stopp.
jag fick ligga kvar över natten i hopp om att något skulle ske under natten men inte, så på morgonen så bokade ny tid 4 dagar senare för att se om de gått ngt framåt,

dagarna gick vi begav oss till borås igen. men nej allt va som innan, anledningen till att de ville sätta igång var för hailey låg och tryckte mot njurbäckenet så det var förstorat samtidigt som jag fick njursten. När de sa nej vi kommer vänta tills de sätter igång av sig själv bröt jag ihop. jag hade så ont gick på spasmofen konternueligt under dagarna för att klara av dem. De sa till mig att du är en frisk och ung tjej de är bättre de startar av sig själv och sa att de är ju snart över m.m. jag grät så jag inte kunde andas, att sitta där och ha så ont att de kändes som man skulle dö vilken sekund som helst var fruktansvärt, de gjorde till och med ont att andas. vi åkte hem jag va totalt knäckt, villig att ge upp totalt.

Den 27/1 6 dagar efter att vi varit på sista kontrollen så vaknade milly tidigt redan vid sex, de första hon sa var idag tror jag bebis kommer.
mitt svar blev i stil med mmm kanske de, men de tror jag inte.
jocke gick upp med milly och kollade film, medans jag låg kvar och slumrade, vid tio i nio kände jag att magen kändes konstig, trodde jag började få magknip men de gick inte över,
kl 9 så gjorde magen väldigt ont, sen släppte de 5 över nio va det dags igen, Hmmm tänkte jag de kanske är värkar som kommer, så tog de 5 min till så kom en till, så försökte ropa på jocke som inte hörde men milly kom in till mig, bad henne hämta pappa men nej hon ville inte de, så ropa en gång till varpå han kom, Jag sa att jag trodde de va på G men att jag inte visste säkert, gick upp och satte mig i soffan väl där kände jag att jäklar de är på gång. så vi försökte få tag i barnvakten till milly vilket tog en stund söndag morgon och allt.
vi packade sakerna till milly och jocke körde henne till hennes faster, när jocke kom tillbaka så ville han börja åka mot förlossningen jag ville vänta så gick in och läste lite om hur lång tid de skulle vara mellan värkarna, ,3-5 min så kan man åka in stod de, så jaha... va fasen jag ringde in förklarade läget samtidigt som vi klockade värkarna.

Vid klockan elva började vi packa in oss i bilen och bege oss mot borås, då gjorde värkarna riktigt ont. fick andas och trycka värmekudden mot ryggen så hårt man kunde. Väl inne på förlossningen så ville de att vi skulle sätta oss på ett rum med ctg, men jag kände bara ALDRIG att jag lägger mig på en brits där som är så stenhård. så när de frågade hur de kändes så sa jag att de trycker på (vilket de gjorde men inte så hårt som de fick tro) fick komma in på förlossningsrum och fick lustgasen relativt snabbt,
när de undersökte va jag 3 cm öppen. kl va då halv ett. bad om ett varmt bad så jag kunde slappna av, vilket jag fick där i låg jag till kl  fyra ca.Då hände det något som gjorde så ont så jag trodde ryggen gick av de började trycka på ordentligt, så vi ringde på personalen. jag skulle upp ur badet men de gick inte de gjorde så ont så de va tre stycken och jocke som hjälpte mig, väl inne på rummet så kollade hur öppen jag var då var jag 5 cm öppen de gick långsamt, de tryckte på och gjorde riktigt ont så de undersökte igen på va jag 10 cm med buktande hinna så de tog vattnet, vid halv fem, kl kvart i 5 började krystvärkarna, då inser de att hon ligger med ansiktsbjudning alltså med ansiktet uppåt (stjärnkikare) jag krystade 2 gånger sista gången så sjönk hjärtljuden ner mot 60 och de var snabbt där med yttrepress och när huvudet va halvvägs ute så satte de sugklocka för att hon inte skulle åka tillbaka, krystade allt va jag kunde och kl 17:02 kom våran lilla mån prinsessa ut. Hon va så liten och så nätt, en liten lillasyster, förlossningen tog 8 timmar, varav 1 timma i aktiv fas. Hon han knappt komma ut innan man vill göra om det igen.

våran älskade hailey,
2013-01-27
kl 17:02
3560 gram
51 lång





vad ni tycker

Skriv en rad eller två:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

det här sa:

Trackback
RSS 2.0